tisdag 9 december 2008

Worst Movie Ev-ah!

Det är nästan så illa. Jag har varit på bio idag. En vanlig, hederlig dubbelbio. Först så gick jag och Sarah och den tyska filmen Die Welle (eller om man tar det i mer amerikansk, actiontappning; Die Well). Ett intressant fenomen, men jag skulle vilja se föregångaren The Wave som tydligen ska vara lite mindre uppenbar.

Sen kom vi då till själva schabraket, det stora hästtäcket, My Best Friend's Girl. Den kanske inte klassar som den sämsta filmen någonsin, men i alla fall i år. Den var dels bara en dålig romcom med tråkigt manus och intriger, men det är ju så många andra romcoms nu för tiden. Men den här hade en kvinno- och mansyn som fick en att storkna. Alec Baldwin som spelade fadern var ju fullkomligt vidrig och så skojade man till det lite med att han var en professor inom feminism som satte på sina elever, bara för att trampa lite genusvetare på tårna. Taffligt, minst sagt. Så om det är en film ni INTE ska se i år så är det denna.

Vad som dock facinerade mig är vad straighta (amerikanska) människor måste hålla på bara för att ha sex. Det verkar onekligen jobbigt. Kanske inte själva sexet i sig, men om man vill bara ha sex, hur gör man? Får de överhuvudtaget säga att man bara vill ha sex? Eller jo, enligt den här filmen gör de ju det, men då är man ett jävla "asshole", för på film går det tydligen inte som man att föreslå sex för sexet skull med en kvinna som också bara vill ha just det.

Det känns som att problematiken inte ser likadan ut i Sverige. Här har faktiskt straighta människor sex med varandra för sexets skull, för att de är kul, skönt och för att de är kåta. Och det går att föreslå sex bara för att. Eller?

1 kommentar:

Anonym sa...

Men hur vet jag då att jag inte måste se den här filmen?