tisdag 2 december 2008

Filmåret 2008

Få se nu...

Det börjar bli dags att summera filmåret 2008. Men jag är så dålig på att komma ihåg vilka filmer jag har hunnit med att se, även om det inte kommer bli allt för svårt denna gång, då något så ovanligt som Oscarsgalan faktiskt kan hjälpa mig att minnas alla filmer som varit bra i år. Hollywood har insett (i alla fall för nu) att det är kvalité som ska prisas och inte en massa dravel som Chicago eller A Beautifil Mind. Sedan finns det ju en del andra också, utanför galan, däribland några svenska.

, i år har verkligen bra filmer haft svensk premiär. Har kommer så en liten lista på filmer som ni verkligen borde se, om ni inte hunnit göra det alla redan. Och ja, det är en totalt godtycklig lista helt subjektiv á la Håkan:

* No Country For Old Men
* Atonment (Försoning)
* I'm Not There
* There Will Be Blood
* Maria Larssons eviga ögonblick
* Låt den rätte komma in
* Into the Wild




Sedan har vi några bubblare precis utanför listan, men som är jäkligt bra de med:

* Der Baader Meinhof Komplex
* It's a Free World
* The Savages
* Le scaphandre et le papillon (Fjärilen i glaskupan)
* El Orfanato (Barnhemmet)

Trots att jag springer mycket på bio, det ska gudarna veta att jag gör, så hinner jag faktiskt inte se alla filmer som har premiär under året. Så här följer de där filmerna jag inte hann se, men gärna skulle vilja och som, om jag hunnit se dem, med säkerhet skulle hamnat på någon av listorna:

* Se, jie (Lust, Caution)
* Funny Games U.S.
* Paranoid Park
* Die Fälscher (Falskmyntarna)
* Crónica de una fuga (Buenos Aires 1977)
* Things We Lost In the Fire
* Vicky, Cristina, Barcelona
* De ofrivilliga



Så där ja. Då har vi tre listor med totalt 20 filmer. Det är inte illa för ett filmår, med tanke på vad för, pardon, skit som kommer på biograferna varje månad.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Gud vilka bra tips! tack! Känner att jag nästan borde skriva upp dina listor, för det var i ärlighetens namn inte så jättemånga jag hade sett.
...men å andra sidan har jag ju en väldigt bra ursäkt eftersom jag inte kan gå på bio med bebis! Ja, jag är ursäktad banne mig! För jag gör det inte - för jag GÖR det inte - för jag VET att jag GÖR det inte!
:-D

Anonym sa...

Är det här den där hemliga Mukka-bloggen man hört så mycket om...?

Rhodry sa...

Mathilda: Ja hoppas du gillar filmerna om du kollar dem. De är ju lite Håkan-smak på de så... men om du gillar min smak kommer du att älska dessa filmer :)

Det finns ju faktiskt barnvagnsbio nu för tiden... dock vet jag inte hur utbredd den är ute i Nynäs, dock... :/

Jag VET att du GÖR det ;)

Micke: Nå jo... nog ä re de alltid... och den är bara så hemlig som man gör den, det vill säga att jag säger det till alla som orkar lyssna... vilket nu inte är så många ändå...

Anonym sa...

Nå nä. Men det är ju tur att du insett det. Annat är det med Rantajärvis fru. Hon pratar ju fast alla slutat lyssna för längesen...

Anonym sa...

Nej barnvagnsbio är tyvärr inget vi har här ute på vischan ännu. Vi får vara glada att vi har bio öht, så långt från civilisationen som vi bor!
Och jag har ganska ofta samma smak som du. Dvs bra.